Zdrowie

Jak uzupełnić elektrolity domowym sposobem

Photo by Martin Sanchez on Unsplash

elektrolity to wodne roztwory jonów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiedni poziom elektrolitów w organizmie zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśni, serca i utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej we krwi. Niedobór elektrolitów może prowadzić do zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej oraz zaburzeń funkcjonowania organizmu.

Domowe elektrolity przepis

Aby uzupełnić niedobór elektrolitów w organizmie, należy pić dużo płynów oraz sięgnąć po naturalne źródła elektrolitów. Można przygotować domowy napój izotoniczny, który pomoże uzupełnić elektrolity oraz nawodnić organizm.

Składniki:

  • 1 l wody niegazowanej
  • 1 łyżeczka soli
  • 2 łyżeczki cukru
  • sok z cytryny lub pomarańczy

Przygotowanie:

  1. Zagotuj wodę.
  2. Dodaj sól i cukier - wymieszaj aż się rozpuszczą.
  3. Studź przez 15 minut.
  4. Dodaj sok z cytryny lub pomarańczy dla smaku.
  5. Schładzaj w lodówce.

Taki napój pomoże uzupełnić poziom sodu, potasu, magnezu oraz glukozy we krwi. Możesz pić go przez cały dzień w małych ilościach.

Czym są naturalne elektrolity? Kiedy je stosować?

Naturalne elektrolity to jony soli mineralnych występujące w produktach spożywczych. Należą do nich m.in. sód, potas, wapń, magnez oraz chlorki. Znajdziemy je w wodzie wysokozmineralizowanej, mleku, jogurtach, bananach, awokado, marchwi, szpinaku i brzoskwiniach.

Stosujemy je w przypadku:

  • odwodnienia spowodowanego biegunką, wymiotami lub intensywnym wysiłkiem fizycznym
  • zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej
  • zaburzeń gospodarki elektrolitowej u dzieci i osób chorych

Naturalne elektrolity pomagają więc przywrócić organizmowi utraconą wodę, sole mineralne i równowagę pH. Uzupełniają niedobory spowodowane chorobą lub aktywnością fizyczną.

Woda wysokozmineralizowana

Bardzo dobrym źródłem naturalnych elektrolitów jest woda wysokozmineralizowana, czyli taka która zawiera ponad 1500 mg/l rozpuszczonych soli mineralnych. Zawiera ona jony wapnia, magnezu, sodu, potasu, wodorowęglany oraz chlorki i siarczany.

Regularne picie wody wysokozmineralizowanej:

  • uzupełnia elektrolity
  • poprawia metabolizm
  • wzmacnia kości i zęby
  • obniża ciśnienie krwi

Dlatego zwłaszcza sportowcy i osoby aktywne fizycznie powinny pić wodę mineralną, aby uzupełniać elektrolity tracone z potem.

Domowe napoje izotoniczne

Oprócz wody mineralnej, możesz przygotować w domu naturalne napoje izotoniczne. Będą zawierać elektrolity oraz cukry proste, czyli składniki odżywcze tracone podczas wysiłku fizycznego.

Przykładowe przepisy na domowy izotonik:

  1. Woda, sok z cytryny, miód, sól
  2. Napar z suszonych owoców (rodzynki, morele, śliwki), woda, szczypta soli
  3. Kefir, banan, miód, cynamon
  4. Sok pomarańczowy rozcieńczony wodą, sól

Takie naturalne napoje izotoniczne sprawdzą się dla sportowców oraz w przypadku biegunek u dzieci. Pozwolą nawodnić organizm i uzupełnić utracone elektrolity.