Porady

Jak załatać dętkę domowym sposobem

Photo by Nielsen Arenas on Unsplash

Rowery to nieodłączny element codziennego życia wielu z nas. Niestety, częstą przypadłością rowerzystów są przebite dętki. Wbrew pozorom, naprawa uszkodzonej dętki wcale nie musi być skomplikowanym zadaniem. Załatanie dętki w domu jest całkiem proste i nie wymaga specjalistycznych narzędzi. W tym artykule pokażemy jak szybko i skutecznie dokonać naprawy przebitej dętki samodzielnie.

Różne sposoby na naprawę dętki w rowerze

Naprawić przebitą dętkę można na kilka sposobów. Najpopularniejsze metody załatania dętki w domowych warunkach, to łatki samoprzylepne lub specjalny zestaw do naprawy dętek, składający się z arkusza łatek oraz kleju w tubce. Możemy również użyć taśmy izolacyjnej.

Niezależnie od wybranego sposobu, bardzo ważne jest dokładne zlokalizowanie miejsca, w którym nastąpiło przebicie dętka. Musimy znać dokładne miejsce awarii, aby móc skutecznie załatanie dętkę.

Jak załatać dętkę szybkim sposobem

Jeśli nie mamy dużo czasu, dętkę załatamy najłatwiej łatkami samoprzylepnymi. Łatki tej używanie nie wymaga żadnych narzędzi ani specjalnych umiejętności – działają na zasadzie „przyklej i zapomnij”. Wystarczy odnaleźć miejsce uszkodzenia, starannie oczyścić je z zabrudzeń i następnie przykryć nieszczelne miejsce łatką. W tym celu rower powinien stać stabilnie, abyśmy mogli pewnie wykonać naprawę dętki.

Łatki samoprzylepne możemy mieć zawsze ze sobą. Ułatwiają ekspresowe załatanie dętki i pozwalają kontynuować jazdę rowerem. Przydatne będą do doraźnej naprawy rowerowych awarii.

Jak naprawić przebitą dętkę?

Klasyczny sposób naprawy dętki, to zaklejenie miejsca awarii za pomocą specjalnego zestawu do naprawy dętek. Znajdziemy w nim klej oraz arkusze z łatkami różnego rozmiaru. Zaletą tego sposobu jest bardzo wytrzymała i trwała naprawa. Łata jest na stałe zaklejona do wnętrza opony, więc nie istnieje ryzyko, że się odklei.

Do wykonania naprawy należy:

  1. Znaleźć i oznaczyć miejsce uszkodzenia.
  2. Usunąć wszelkie zanieczyszczenia z wnętrza dętki.
  3. Zszorstkować powierzchnię wokół dziury.
  4. Wyciąć prostokątną łatkę odpowiedniego rozmiaru.
  5. Nałożyć warstwę kleju na uszkodzone miejsce oraz wnętrze łatki.
  6. Zakleić dziurę od wewnątrz i docisnąć na kilka minut.

Tak przygotowana dętka będzie gotowa do dalszej jazdy.

Co zrobić w przypadku przebicia opony roweru?

W przypadku przebicia opony warto mieć ze sobą zapasową dętkę. Pozwoli to na szybką wymianę uszkodzonej części i kontynuowanie podroży. Przy wymianie dętki, ważne jest sprawdzenie wnętrza opony, czy nie ma w nim przedmiotów powodujących dalsze uszkodzenia. Następnie należy dokładnie osadzić nową dętkę w obręczy koła.

Jeśli nie mamy zapasowej dętki, uszkodzoną możemy załatać jedną z wcześniej opisanych metod. Taka naprawa pozwoli dojechać do domu, gdzie w spokoju i komfortowych warunkach będziemy mogli wymienić uszkodzoną dętkę na nową.

Częste przebijanie dętki – przyczyny:

Częste przebijanie dętki to sygnał, że coś jest nie tak z samą dętką, oponą lub ogólnym stanem naszego roweru. Dlatego zawsze po awarii warto poszukać jej źródeł.

Do najczęstszych przyczyn należą:

  • zużyte lub uszkodzone opony z wbitymi kamieniami lub ostrymi elementami
  • źle napompowane koła
  • poluzowana obręcz
  • wycierające się wewnętrzne ścianki opon

Czasem powodem częstych przebić jest niska jakość lub wiek samych dętek. Warto je wymieniać np. co sezon, by uniknąć frustujących i niebezpiecznych awarii na trasie.

Opony z wkładką antyprzebiciową

Nowoczesnym rozwiązaniem problemu nagminnych przebić są rowerowe opony z dodatkową warstwą antyprzebiciową. Opony te nie tracą powietrza po przebiciu. Dzięki specjalnej wkładce wewnątrz opony, rowerzysta może dojechać bezpiecznie do celu lub serwisu, gdzie spokojnie zajmą się profesjonalną naprawą.

Opony antyprzebiciowe chronią przed drobnymi uszkodzeniami opony i znacznie redukują ryzyko nieoczekiwanych awarii na trasie. Swobodna i pewna jazda bez konieczności zabierania ze sobą zestawu do naprawy dętek, to główne zalety opon z wkładką antyprzebiciową.

Lokalizowanie nieszczelności w dętce

Najważniejszym krokiem przy naprawie dętki jest dokładne oznaczenie miejsca uszkodzenia. Zlokalizować nieszczelność można na dwa sposoby:

  • przez zanurzenie dętki w wodzie – dzięki bąbelkom powietrza wychodzącym przez dziurę
  • za pomocą spreju do wyszukiwania nieszczelności – rozpylony preparat zaczyna pienić się w miejscu awarii

Precyzyjne wskazanie uszkodzenia pozwoli na skuteczną i trwałą naprawę dętki. Znając przebieg awarii, będziemy też mogli ustrzec się ich w przyszłości i uniknąć kolejnych frustracji na szlaku.

Jak widać, naprawa przebitej dętki wcale nie musi być skomplikowanym zadaniem. Zwykłe łatki i trochę wprawy wystarczą, by samodzielnie dokonać szybkiej naprawy. Warto mieć pod ręką podstawowe narzędzia do załatania dętek – przyda się to na pewno na rowerowych wyprawach.

Ważne jednak, by po każdej awarii dociekać jej źródeł i dbać o dobry stan techniczny swojego roweru. Pozwoli to uniknąć wielu nieprzyjemnych niespodzianek i bezproblemowo cieszyć się jazdą przez cały sezon.

Przeczytaj również

Bindowanie domowym sposobem